"Oj, nu kom min chef krypandes"

länge sen jag skrattade så mycket. Trivs kan man ju lugnt säga


would you leave the best behind?

I think not. Sitter här och försöker skriva ner alla saker jag glömt och ska komma ihåg i helgen. Eftersom jag antar kaffe kommer bli min nya drog sett ifrån de kvantitativa mängderna som slukas på jobbet står "termos" relativt högt upp.


än så länge

1000 poäng till det här lovet
åh vad jag har det bra


and rain will make the flowers grow

sitter här och myser med regnet smattrandes mot fönstret. Snabeldjuret vilar för tillfället på mattan och i högtalaren spelas jean valjean.


När Frida går på toa

Hehe, Frida sprang iväg så nu tar jag äntligen chansen att ta del av stjärnglansen kring bloggen... och varför inte dela med sig av lite glädje en kväll som denna?




// Victor

sing a new song chiquitita




HAPPY BIRHTDAY













jisses! vi har haft blogg i ett år och tio dagar och inte tröttnat! Inte tröttnat en sekund. KALASMÅNAD. (cammo du får gärna lägga in dina headers också men jag har dem inte) Hur firar man en blogg?

det som händer, händer i köket


1.




2.




3.




Hemma hos Emma och Julius i lördags hade Linus precis införskaffat 2 steg från Paradise på LP och en bärbar LP spelare. Och mitt hjärta hoppade högt för LP är magiskt. I sommar blir det picknick och nostaligi. Men än så länge räcker det bra med ett kök i en söderlägenhet, eller vart som helst faktiskt.



"då havre ja fann att Frida har store visioner"





Anni-Frid Frida Lyngstad. Frida Hynöven. Frida Uhl (Strindberg). Frida Öhrn. Frida Kahlo.

Har en oroväckande känsla av att jag inte borde skriva det här, men samtidigt måste jag nog dela med mig. Det började med skavlan programet från i fredags där Håkan Hellström var med, men också Kajsa-Stina Åkerström och Vreesviks son Jack och de pratade en hel massa om deras underbara speciella fäder och deras musik. Och allt det där vispratet ledde till att jag sökte på Fred Åkerströms musik på spotify för jag har alltid tänkt att jag skulle gilla fler av hans låtar än de få jag hört. Plötsligt lyssnar jag på en låt som heter "Frida sörjer sommaren." Vilket på ett sett var trevligt om det inte var så att Frida i låten bara gråter och stirrar ut genom sitt fönster fast den som sjunger säger att hon inte borde. Och som nån slags hämnd får jag för mig att ta reda på vad som dyker upp om man söker på "Frida" i sökfältet. Och så sorterar jag ut alla låtar som har Frida i sin titel och nu, just nu, sitter jag och lyssnar på musik som alla handlar om en Frida. Frida's life of Pain sjunger El Vez, frida came today and I cried on her shoulder, I told her of my pain sjunger (beatpoetar) Gloria L. Velasques, och enligt Guren Hagen har Frida stora visioner och vågar skälla ut sin mor och far...
Kan tyvärr inte påstå att det är vidare bra musik jag hittade. En hel del norska, några på franska och ännu fler instrumentala och en med Magnus Uggla. Men alla lite smådeprimerade? Kanske borde stämma dem och kräva att jag får tillbaka mitt namn? Min vision om en egospellista i Mauro Scoccos Sara-stil som skulle säga att visst finns det glada Fridor och muntra upp mig vilken tid som helst på dygnet har precis fallit i spillror...
Ok, jag sörjer inte så mycket. Det var mest roligt. Men kan inte låta bli att fundera på varför vissa namn finns i hur många låtar som helst medan andra nästan aldrig dyker upp? Och varför mitt pekar på att vara en d y s t e r saga? Förutom när det handlar om vårstädning då.


Nej, jag är ingen 1 X 2 människa. Därför gör denna insikt mig lätt förbannat

 

 

Jag insåg idag hur en väldigt vinklad obehörig man fick bestämma att jag inte skulle få göra samhället bättre på det sättet jag vill genom att helt enkelt anse att jag hade lite för långa könskromosomer.

 

 


Det här är en teori jag provar











music maestro. Det här är skivornas höst. Satt igår kväll och hörde för första gångn lite av håkans nya skiva 2 steg från paradise för Ted är rebell och laddar ner. Och vi sammanfattade något fint när vi satt där. Typ att man aldrig gillar en skiva riktigt lika mycket som de förra, för de ska alltid hålla på och ha hittat nya sounds och konstiga grejer. Men man slutar inte lyssna och alltid, alltid kommer man på sig själv med att älska den. Helt och fullt. Helt plötsligt utan man förstår hur det gick till. Så är det banne mig med varenda Håkan skiva i alla fall. Därför var igår kväll ett stort ögonblick. Och jag erkänner helt öppet att jag inte fattar så mycket alls av det jag hörde.
Sen finns det de skivorna som när man hör dem första gången låter som man vill att de ska låta. De skivorna är underbara på en gång. Men svalnar. Håller några månader tills man råkat lyssna sönder dem. Och de är bra de också, på sitt sätt. Men håller inte hela livet.

Parken har också släppt nytt. Och det är massa textrader som talar rakt in i hjärtat.
Belle and Sebastians nya går bara att lyssna på om man har premium på Spoty.
Säkert har jag redan tjatat sönder om hur bra den är.
Simon Norrsveden hade något nytt också. Åh.
Det är en bra skivhöst i år.




18 Oktober 2010

"det är sjukt att vi för ett år sen inte på något sett kunde föreställa oss att vi är där vi är nu. men shit vad vi är bra"



No other way. No day but today

There's only yes
Only tonight
We must let go
To know what's right






Rent - Another day


snabbvisit till somna i soffantiden




Lägger ifrån sig boken (utrensning sofi oksanen) för att tänka lite på vad man läst. Jag ska bara ligga här en stund. Ska bara provblunda lite. Från våningen ovanför spelas bye bye miss amarican paj. Trivsamt (otippat). Kryper bara in under täcket för att värma upp fötterna lite. Provblundar igen.

Och så slår man upp ögonen och det är bäcksvart ute. Helvete! Men samtidigt ganska skön känsla i kroppen. Nyvaken på kvällen. Missat middagen i köket. Äter mackor och varm choklad. Jag bor ensam, jag gör som jag vill. Sofias brev har kommit fram. Ihi. Och jag är inte alls sådär överstressad som jag brukar vara när jag vaknar så här (är gymnasiet verkligen till för att få hela ungdomen att gå in i väggen?).


äter nudlar


och är lite stolt för jag har varit absolut total vegeterian sen den 27e augusti. Utan att egentligen reflektera över det fören nu (liten parantes bara nu ska jag och genrepa inför uppläsning).


they call me the wild rose






Idag är en sån där lång dag som liksom segar fram utan att man riktigt får tag i den. Har svårt att slappna av och bara njuta. Rastlös kanske det kallas. Men har både skypeat, bokat färjan hem, sett teds lakan ta över badrummet, myst på linus golv och lyssnat på torsten flink och siv malmqvists översättning av Where The Wild Roses Grow och sen haft den fast i huvudet, gått på promenad och i alla fall småstädat lite och och och kommer ingen vart ändåååå.
Ikväll blir de visby och irländsk band och pub. Jajaja! Tänker på Limerickkvällen och blir glad (om det känns som att jag bara ordbajsar är det för att det är just det jag gör).


Cammos pingvinjakt





idag gick jag vilse

och det var en frihetskänsla bortom denna värld



We're all laughing with God






















Att vara hemma och hamna på läger var fint. Ingen uppoffring. Bara fint. Åh vad jag trivs med de här människorna. Jag har iof lyckats med att inte fota en enda bild av Cissi, det är lite sorgligt men säger en hel del om skillnaden mellan att vara ledare och deltagare på sånna här helger... Vet inte om det går att sammanfatta. Det var bara... lekar, pyssel, skratt, prat, kramar, sång, solnedgång, gitarr, armband, tankar, hoppa hage, elfred, tazan och jane, mat, fika, mat, fika, mat, fika, och så där i den andan. Egentligen räcker det med att ni kollar på bilderna för jag tror de säger mer än ord just nu.
Vi ses på höstlovet. :)


Känslotillstånd?


Uppochned överallt och ingenstanns och någonstanns mittemellan.
Kan inte sitta still men orkar inte röra mig.


och jag vidhåller gårdagens känslotillstånd

fast med en mer skräckblandad förtjusning

vem har lust att va rationell?

runtruntrunt.



Håkan Hellström





"det är äkta kärlek om det gör ont
det är min definition av kärlekens första tecken. Det är som ett lackmustest."


"åhh, det är som att shoppa online!! Man trycker på det man vill ha så är det i varukorgen!!"

min mamma har upptäckt studera.nu... For all I know så kan hon läsa "öken-en orienteringskurs" i vår...
(honärfinhon)

kuckelimuckkarameller


Hade jag hunnit hade jag sprungit och köpt skummbananer och lagt dem på tork. Cammo ligger sjuk och ska inte åka med på läger. Och jag är lite pinsam för jag tycker synd om mig själv när jag nog borde tycka synd om henne. Men jag saknar dig så jag dör och det är inte för inte. Vi ses vecka 43 känns som ett ganska jobbigt beslut. Så trösta sig med en litefulmysbild. Hehehee.


bekräftelse i höstmörkret

Igår ringde: Rektorn för mediaprogrammet på Rudbeck


(vad vill han mig? Har han ring fel?)

 

Det första han säger är: Du är en poet

 

(okeej, något är knasl. Vem ska han egentligen prata med?)

 

Säg säger han: jag har läst texten du skrev till skrivartävlingen i våras. Den är fantastisk. Du är fantastisk

 

(?????!)

 

Sen kommer det: Vi undrar om vi får använda den i marknadsföringen för rudbeck. Tillexempel på gymnasiemässan

 

(de vill använda min text. Min. Jag har skrivit något som Rudbeck vill använda sig av. Av alla de tusentals elever och alla de ord som skrivits har jag lyckats åstadkomma något någon faktiskt kan ha användning av.)




Det regnar här i Stockholm idag


Och på Gotland visas en stor sol, i alla fall på vädret. Sitter i köket efter lite panikdramatik. Insåg att vattenflaskan vält över datorväskan och på nått mystiskt sätt öppnat sig. Så nu ligger allt vad laptop, laddare, kameraladdare, plånbok och ja allt det där uppraddat på bordet tillsammans med hushållspapper och hårtorken. Och datorn verkar ha överlevt i alla fall (puuuhh!!!!).
Känns konstigt att vara hemma. På ett sätt känner jag mig så hemma och samtidigt så känns det så annorlunda. Och på ett sätt, kom igen, jag har bara varit borta drygt en månad, men ändå! Favoritgrejerna finns inte kvar är längre. Inte ens duntäcket...
Nu skulle jag ju skriva egentligen. Men jag börjar bli hungrig. Klockan är snaaaaart kvart i tolv. Får man äta lunch då? Det finns så mycket att göra. Är helt sjukt shoppingsugen haha. Och plocka ihop grejer jag vill ha med tillbaka.... Åho. Vi får se vad som händer.


Jag tror jag måste läsa den här boken




Om jag ska gå hel ur mitt liv, vill säga. Hinner jag inte få tag i den på torsdag blir det nog en beställning. Eller om Irene kan fixa den till skolan. Men jag bara känner att, den måste bli läst! Kan vara så att Gunnar Ardelius hyllningarna är lite maxade från mitt håll, eller så är dem som jag tycker, helt rättfärdigare.

Dagar


Om en dag lämnar jag för första gången mitt nya hem.
Om tre dagar får jag träffa alla galna underbara från i somras.
Om fem underbara dagar är jag äntligen tillbaka på denna fina ö.
Om åtta dagar släpper Håkan sin nya platta.
Om tiden kunde stannas skulle jag stanna den här
och vara kvar i längtan, för det är en så himla fin känsla.

Vi har skrivarvecka nu.
Och min novell låter som en Prinsessan och Bengt.


Inte riktigt nöjd med livet en dag ville hon ha mer


På en strand uti Havanna
Hon blev gatubarnens mamma
Där förstod hon vem hon var

Sunday morning




Att längta hem är inte samma sak som att vilja åka härifrån.
Men just nu har jag en liten lista i huvudet på människor jag skulle må bra av att få krama om, sådär ordentligt.


en idyll




Karin i skogen



hann notera att alla bilder jag har på Louise från svampplocket så har hon en gren i ansiktet, men gillar denna nått med stämningen...



Och bara för man flyttat till Gotland slutar man inte fota närbilder på blommor...



Krilleboy och jag brukar tävla i arga leken.



För den här va så charmig, hehe, stinastintan



Förberedelse till äppelpaj



Paj och Sara



Hanna i Toves glajjer



Sacrébleu! - bilden
. Nöjd.



Ted och Emma. Nästan avslappnat. Nästan.

Såhär ser min helg ut så här långt. Rätt supernöjd med att jag gick upp idag trots allt. I fredags for vi och plockade svamp och lagade sen middag tillsammans. Såg Sällskapsresan sos och Björnbröder. Idag åkte vi till Visby och kikade i affärer, satt på Max i en evighet och bäst av allt gick på bokcafé där en kvinna läste Sonja Åkesson dikter och en jazzduo spelade till, för att följas av ett visband.
J a g  l e v e r  i  e n  i d y l l ! ! !


and I need a place to be


Dum av Dig


För jag blir så Dum av dig
Säg bara till när var hur
Visst det är väl dumt av mig
Men jag blir som blind, jag blir som stum
Jag borde nog lugna mig
Dom kommer döma mig
Du lär väl lämna snart och här står jag kvar
För jag blir så dum av dig



Satte på radion för att sluta ligga kvar och segleva i sängen. Plötsligt spelas skönaste sången och plötsligt dansar jag med yoghurtpaketet och sjunger med så fort jag kan. Nu finns den i min spotify. Daniel Adams-Ray Dum av dig. Är det snooks ena hälft? Jag behövde den här.


Eat. (pray. love)

"I'm so tired of saying no and waking up in the morning and recalling every single thing I ate the day before. Counting every calorie I consume so I know exactly how much self-loathing to take into the shower. I'm going for it. I have no interest in being obese. I'm just through with the guilt."

Det är sant. Vad som också är sant är att kan ni undvika det- se inte filmen. Jag vill gå där ifrån. Liksom alla andra. 2,5h slängt i sjön. Tack för mig



RSS 2.0