alla har vi varit små


Tiden är ju ett sånt där ämne jag gärna återkommer till när jag ska skriva något. Men nu är det i alla fall så att jag måste nämna den igen. Har nämligen kommit fram till hur man flyttar sig bakåt i den. Ja, japps. Och så här går det  till: man är på besök i föräldrarhemma, i hemmahemma, man kilar ner i källaren, dimper ner på stolen där framför datorn där man brukade sitta innan man fick en egen laptop och klickar igång itunes.
Här spelas The Ark, Juno soundtracket, och Johnny Cash i sån anda att jag nästan automatiskt försöker logga in på både bilddagboken och hogwarts.nu.
Och medan det känns som jag har år på mig, tar jag tag i mig och skriver ut lite grejer, som väntat på att skrivas ut sen i ungefär december. Så får vi se vad det leder till.

hittade bilder från mitt konfaläger. heheheh.






bäst. bästare. bästast. (och den där idén om att jag var stor, vuxen, allt)


SINATRA


I've been many places
Maybe not as far as you
So I think I'll stay awhile
And see if some dreams come true



Midnattsmålar


Igen.

Och det är något magiskt med penslar! Det var väl det jag ville säga, även om damen här på duken mest ser smått psykadelisk ut än så länge. Nåväl. Klysche är mysche - får passa mig så jag inte målar in mig i magsjuka en gång till. För det vore tråkigt.
Har jag tur ska jag träffa Olle imorgon nämligen, och kanske passa på att köpa nya hörlurar. Börjar bli på tiden. Och så har jag råkat skåda något vackert på tjallamalla... Inte kan man vara magsjuk då inte!

Nattis! Och glad Semeldag föresten!
//midnattskvinnan

man måste ju prova


ibland tar det ett tag att fatta något som man borde ha förstått redan för evigheter sedan
ibland räcker det med något dumt som en "ja men nu har det ju gått evigheter vi kanske kan prata som vanligt"tanke
som krossas

och jag ångrar ingenting, man måste ju prova
och nu vet jag
alla de där orden jag har sagt om och om igen, när någon frågat
stämmer faktiskt

äntligen, ÄNTLIGEN!!!!

IDAG IDAG IDAG






Om tio timmar sitter jag på en buss till allkäraste Stina, larswinnerbäckland och längtan! Linköping här kommer jag! Bäst, bäst, bäst!

Tänkte bara ni ville veta. Sov gott så länge.

alla hjärtans dag



"Ingen är så sårbar som den älskande. Ingen kan falla så illa som den som befinner sig högst upp. Den ensammes trygghet är att han inte kan svikas. Den som ingenting äger, kan ingenting berövas."

Läst precis det där, innan L dunsade ner framför mig på sätet mitt emot och glatt började prata om hur hon och hennes K skulle ha det ikväll. Jaha? Ikväll? Ikväll?
Juste. Jaaaaa. Juste ja. Alla Hjärtans Dag var det ju.

Sen åkte vi och jobbde som vanligt. Sen ansikktsmålade vi och sist åkte jag hem som vanligt. Fick syn på boken igen. Klara papper är ett måste av Peter Pohl. Tänkte på de där meningarna.

I lite bittrare delar av mig manar ett JAAA, som vill hålla med. För jag är just nu trött på kärlek. Allra mest den konsumerande sorten.

I andra, lite hoppfullare delar viskar ett: men!!!
Mot Micke när han resonerar som ovan. Ett MEN fyllt av famlij, vänner, sambosar, harry potter och hjärtan i trappen, choklad och skratt och stundande linnköpingsresor. Egentligen en hel lista som aldrig verkar sluta.

Och jag anar. Om än vagt. Att ett, kärlek är mer än gelehallon. Att två, jag redan finns där högt uppe, älskande, hur jag än försöker ta mig till.

Slut. Innan det blir klyshigt!!

Midnattshälsningar från huddinge




Kväll i vårt kära kojektiv
ännu en dag är slut
alla ljus har blåsits ut
inget mera kitteltjiv

känner för att revolutionera mitt utseende


färga håret rött? ta en sax och klippa?


eller lila?
blarg. steg ett heter : nu ska ja i alla fall duscha.

Finally Friday!

"Påföljder faktiska fel" blev precis "praktiska följder"
Tar nu helg efter en alltför lång vecka!

(If loneliness was art I could hang you from the wall) THIS SITUATION HAS TO CHANGE


jag luktar äkligt. min mage kurrar. jag dricker saltvatten. och inatt drömde jag att jag blev vän med en tiger och blir sådär helmysig i kroppen när jag tänker på hur supergosig den lilla rackarn var. vi dansade också. runt i vardagsrummet i sollentuna. för det var enda sättet att flytta på sig. ingen hade gosat med honom på så länge att när jag väl gav honom en kram så ville han inte släppa. det höll på att bli en läskig dröm, men sen kom jag ju på det där med dansen.
så går det när man sover +30 timmar. drömmarna spårar, ännu mer är vanligt.



nu kanske jag ska fortsätta på min diet: dagens formbrödsskiva! (magsjuka kan gå och dö, förinta sjukdomen, jag tänker inte försvara den, everrr)

Igår: kreativt mecka


idag: dödens förgrund

från målarinferno till magsjuksvridningar. får mig att fundera på om kroppen kanske inte klarade den plötsliga kreativa engagemanget? Eller är det nu, i lidandets stund, som jag kan skapa som bäst? ...




nej, jag går och sover istället. och inväntar pappas colaexpress. fina snälla pappa <3

FÖR DEN SOM VILL GÅ GRAFISK DESIGN OCH ILLUSTRATION PÅ KONSTFACK

Arbetsprov inför antagning 2012/2013

1. INSPIRATION
Välj en person som inspirerar dig - en idol. Det kan vara en känd person eller någon som du känner.
Skapa ett porträtt av personen - det behöver inte ett porträtt i traditionell bemärkelse, utan personen kan återges så som du tycker är lämpligt. Det som är viktigt är att det du tycker kännetecknar personen framträder i ditt porträtt.
Omfång: Max en (1) A3-sida
Alla arbetsprover kan lösas med valfri teknik – med illustration, typografi, foto, tredimensionellt, etc, etc.
Bifoga en kort förklarande text hur du tänkt och resonerat.*

* = En kort förklarande text betyder en text med 2-8 meningar som placeras på framsidan i det högra översta hörnet på ditt arbetsprov


2. HEM

Använd sakerna i ditt hem och skapa en utställning om dig själv. Hur väljer du ut de objekt som tillsammans berättar historien om dig?
Sätt en titel på din utställning och formge sedan en affisch.
Omfång: Max en (1) A3-sida
Alla arbetsprover kan lösas med valfri teknik – med illustration, typografi, foto, tredimensionellt, etc, etc.
Bifoga en kort förklarande text hur du tänkt och resonerat.*

* = En kort förklarande text betyder en text med 2-8 meningar som placeras på framsidan i det högra översta hörnet på ditt arbetsprov


3. BOKSERIE

Ett nystartat bokförlag med namnet "Moderna klassiker" arbetar med återutgivning av romaner. Deras första utgivning består av en serie klassiska skräckromaner. Detta blir de första tre titlarna:

Dracula / Bram Stoker
Dr. Jekyll och Mr. Hyde / Robert Louis Stevenson
Frankenstein / Mary Shelley

Formge förlagets logotype och omslag till de tre romanerna i serien. Formge även en påse och ett bokmärke för förlaget.
Alla arbetsprover kan lösas med valfri teknik – med illustration, typografi, foto, tredimensionellt, etc, etc.
Presentera dina lösningar på max tre (3) A3-sidor.


4. BILDBERÄTTELSE

"När han vaknade stod dinosaurien kvar."

Dinosaurien av Augusto Monterroso har kallats för världens kortaste roman. Monterroso (1921-2003) var en mästare på att skriva korta suggestiva berättelser.
Gör en bildberättelse med anknytning till texten. Monterroso var sparsmakad, du kan brodera ut, kommentera eller associera, arbeta abstrakt eller tokrealistiskt huvudsaken är att du berättar på ditt sätt i relation till texten. Använd från en upp till sexton bildrutor.
Alla arbetsprover kan lösas med valfri teknik – med illustration, typografi, foto, tredimensionellt, etc, etc.
1- 8 bilder presenteras på max två (2) A3-sidor.
Bifoga en kort förklarande text hur du tänkt och resonerat.*

* = En kort förklarande text betyder en text med 2-8 meningar som placeras på framsidan i det högra översta hörnet på ditt arbetsprov


5. EGNA ARBETEN

Omfång: Max två (2) A3-sidor

6. INNEHÅLLSFÖRTECKNING
Skriv arbetets namn och numrera dem enligt ovan och visa varje arbete med en liten referensbild (ca 3-4 cm hög).
Skriv ditt namn och kontaktuppgifter på sidans övre högra hörn.
Omfång: en (1) A3-sida

7. SKRIFTLIG MOTIVERING
Skriftlig motivering till varför du vill studera på Kandidatprogrammet i Grafisk design & Illustration vid Konstfack (max 1000 tecken).
Omfång: en (1) A3-sida

INFORMATION
Alla arbetsprover kan lösas med valfri teknik – med illustration, typografi, foto, tredimensionellt, etc, etc.
Illustration får lösas med foto, collage, typografiska element eller annat som inte är tecknat. Typografi kan vara handritad.


Tekniska specifikationer för samtliga arbeten

För att vi ska bedöma arbetsprover korrekt är det viktigt att alla sökande följer GDI:s tekniska specifikationer.

Filformat
Fysiskt format för PDF-dokumentet: liggande A3
Upplösning i PDF dokumentet: 300 dpi
Färgläge: RGB

PDF-dokumentet ska ej lösenordskyddas.
PDF-dokumentet döper du till ditt eget namn enligt principen: förnamn.efternamn.pdf

Sidanvisningar
Varje sökande skickar ETT (1) PDF-dokument som består av elva (11) sidor:

På sidorna 1-7 redovisar du uppgifterna.
På sidorna 8-9 redovisar du egna arbeten.
På sidan 10 finns innehållsförteckning med eventuella förklarande bildtexter.
På sidan 11 finns den skriftliga motiveringen.

Möjliga filformat för rörligt material
AVI, MOV eller MPEG4 (H-264 komprimering)
• Max upplösning 640 x 480
• I innehållsförteckningen på sid 7 anges tydligt filmens namn, format samt längd.

Film, video och animationer får ha en sammanlagd längd på max 15 minuter (inklusive den obligatoriska uppgiften). Lämna in en kort synopsis/trailer eller ett valfritt utdrag om dina filmer är längre.

Skicka in arbetsprover här!

 

LEDIGHETSANSÖKAN FÖR RESTEN AV FEBRUARI-MARS BEVILJAD? sück...



"en dag står vi över februari du och jag"


"en dag står vi över februari du och jag"
Så sjunger Winnerbäck här i min stereo. Sitter och tänker på det. Hur går det till att stå över? Får man en månads paus från hela etablisimanget och bara en stund att ta vara på sig själv långt borta från iskalla minusgrader, mörker och framtidsångest? I så fall kanske jag vill vara med honom, Lars, och stå över lite. Men annars, att bara vakna och så är det mars vet jag inte om jag går med på.
Det är den tredje idag, så så mycket februari har det väl inte hunnit vara än, men ni kanske förstår ändå. De tre senaste dagarna har varit snorkalla nog för en livstid och anledning nog till något-annat-önskandet. När man liksom tillochmed fryser sönder INOMHUS under filtar och dubbla tröjor (nu undviker jag att berätta att det här kan bero på att jag är helt nyvaken eftersom jag somade i soffan och sovit bort de senaste en till två timmarna från att jag kom hem efter att ha följt Johan till stationen, men alltså. Det var en helt sjuk frossa).

Men, med tanke på att dagar är så mycket med än väder. Att den idag innehöll just ett besök från en kär kär vän och ett sconesbak fullt av bra prat, skratt, minnen och framtid så väger det väl upp det här förbannade vädret. Tänker mig att tillochmed att klappa om granndamens små lurviga monster till hundar gör dagen värd. Och då är klockan inte ens fem och en fredagskväll ligger framför som ett oskrivet blad.


Akut TVabstinens

Vad gör man? Tittar på svtplay live. Världscupen i Moskva. Längdskidåkning. aaah!
Och så äter man varma bananmackor med ost och curry framför datorn och försöker glömma igår.

Jag fullkomligt älskar glada superengagerade sportkommentatorer.


RSS 2.0