FRIHET




Jag kan andas. Nästan. Skickade preis (tillslut) in min engelska uppgift. Imorgon har jag min sista lektion någonsin. Tänk att det ska vara historia också. Favoritämnet...

SNART TAR VI STUDENTEN!!!!


drömmapånatten

Jag hade så mycket som jag behövde göra. Vad hände? Jag hamnade på ikea.se…


Det är som att ta in ett barn i en godisaffär. Jag (som redan innan hade bestämde åsikter om hur mina hem ska se ut) har nu börjat cravea mer för att få göra den drömmen till verklighet. Tyvärr måste jag nog börja arbeta som inredare på IKEA för mitt underbara, fantastiska och praktiska kök fanns inte som inspirationskälla. Det fanns ett i rätt riktning, men skåpen satt för långt ut så det finns risk att slå huvudet i dem . Och diskmaskinen var felplacerad. Och den saknade köksön. Och de höga stolarna.

 BRYNE Nät
EDLAND Himmelssängstomme
        

(Med ljusljusblåochvitblandadsänghimmel med högochbredstomme...)

Drömma kan man 


Marilyn Monroe once said

"I'm selfish, impatient, and a little insecure. I make mistakes,
I'm out of control, and at times, I'm hard to handle.

But if you can't handle me at my worst, you sure as hell don't
deserve me at my best."
  

Oh yes I am wise but it's wisdom born of pain

(både satcversionen och originalet gör mig så där sprudlande energisk.)



And I've been down there on the floor
No one's ever gonna keep me down again

Helen Reddy – I Am Woman

Sarah Jessica Parker;Kim Cattrall;Kristin Davis;Cynthia Nixon – I am Woman



Körkort i sommar? Ja, tack!




Skriver gymnasiets sista uppsats. En filmreview om Jerry Maguire. Käämmppaa!!


TAGGGGGGGA

efter att Becka tog studenten är jag mer tagg än ever




Igår blev jag kär





Cammo brukar om och om igen vilja påstå att jag är vårt gängs motsvarighet till Carrie i SatC. Jag har aldrig riktigt hållit med. Ett av mina argument har varit att jag aldrig fått känslor för ett par skor. Igår insåg jag tt jag troligtvis bara kollat på fel ställen. Igår strosade jag runt på hornsgatan, letade efter ett par skor att ha på studenten, och så plötsligt var jag inne i en butik där jag först provade ett par rosa skor med rosett på tån som var otroligt söta och sen, råkade få syn på de där Marco Polo skorna där uppe på bilden, tog upp dem och såg att paret som stod framme var storlek 38 och tänkte, "jag kan väl lika gärna prova dem" utan att veta vad jag gav mig in på.

De passade perfekt. De var perfekta och hela jag var så snygg. 1500 kr. Och där stod jag och övervägde att jag skulle köpa dem. Bad om att få lägga undan dem. Och var sen tvungen att småspringa därifrån så jag inte skulle gå tillbaka innan de stängt. Aj!!

Måndag klockan två. Sen kan resten av världen börja slåss om dem igen. De hade även passat prefekt på bion ikväll (SatC 2, yes!!).




Peaceandlove

Och nu bör min älskade lillebror inse att han har världens bästa syster då hon såg till att han får åka på P&L i sommar därför att hon sökte funktionärsjobb och fick det.

Jag skulle likea det på facebook


När förväntingarna är noll...




... har det en tendens att bli hur bra som helst! Helt sjukt vad kul jag hade.
Skyddrummet har vunnit tillbaka sitt rykte. Greaseskiva = 5/5 toasters.


revidering av ordspråk

den som en gång sa "att misslyckas är att inte försöka" läste uppenbarligen aldrig fysik b


A SUPERSONIC WOMAN






IIIIIIIIIIIIIIIIHHHH!!!!!!!!!!!!!!
YYYYYYYYYYYYYLLL!!!
VÄRLDENS LYCKLIGASTE DAG!!!
JAG KOM IN PÅ GOTLAND!!
GOTLAND
VILL HA MIG!!

Av alla rekordmånga som sökte är jag bäst! Det är inte klokt så bra jag är! Helt hög på l y c k a !
Det känns bra.
Vill fortfarande drömma om Biskops-Arnö, men liksom det spelar inte riktigt lika stor roll för jag har kommit in på Gotland!! Och jag ska få skriva i ett helt år på ett jättevackert mysigt fint ställe med massa andra små skrivnördar och det kommer vara bäst. Jag vet det redan nu. Ååååh. Och bild nummer två är tagen i fårösund och kan man få se sånna där soluppgångar så kan det inte vara så dumt... nånstanns.

(och att jag fick mitt efterlängtade vg i fysik b och mvg i projektet gjorde inte dagen sämre)
(eller min och August sopontan utflykt till den spännande lekparken vid stadsbiblioteket heller för den delen)
(och grattis Emelie! (fast det kanske är hemligt? Vi säger så) )

Jag är glad idag.

No matter what we're through I'm gonna run to you











Nyss hemkommen från Fibes oh fibes på grönan
och det är helt sjukt vad bra det var!!! Åh, vad jag är nöjd och åh vad jag kommer gå omkring och sjunga på de här låtarna och ååh vad jag längtar till peace and love när jag kan få se dem igen! Oj, vad deras musik växte live. Och vilket scenspråk sen. Sångaren dansar på gränsen till vad som funkar - men ojjj vad det funkade! (jag är trött när jag skriver det här)
Bra sällskap hade man också, Carro var med. Dansade även in i syrran och Lollo. Men vi saknade Becka...
Aja, gröna kortt är inhandlat och jag känner att näst efter PL och Barcelona kan det vara sommarens bästa investering. God natt!!


från det stökiga rummet

hemmafrånfrankrike. Bildbombning kommer kanske


Videopremiär at Spotify



Värdelöst foto av mig från Oh No it's Christmas konserten på Nalen 2008

Om ni nu har missat det så har Spotify provat på något nytt!! De lanserar en video och inte vilken video som helst utan Salem al Fakirs 4 O'Clock från senaste plattan som går varmt här i huset W (och på teliareklamen). Låten är bra, videon är skön, Salem är fin men jag funderar lite på hans frisyr eller är det stubben som får honom att se anorlunda ut? Have a look!!

Salem Al Fakir - 4 O'Clock


Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner





Det är söndag idag och det ösregnar och åskar ute. Ska nog ta och sätta på mig ett par riktigt mysiga kläder, leta upp historiaboken och sen bara leva livet. (...) Plugglivet, en sista gång. Är å andra sidan sjukt sugen på att gå en promenad och bli riktigt riktigt blöt för det är något lite magiskt med ösregn.

Föresten så gick telefonintervjun bra. Får veta om jag kommer in om en vecka.

Jakob Hellman spelas i rummet och jag tycker ni borde lyssna på honom. Inte för att den här videon var det vackraste jag sett utan för att låten är så sjukt bra.



Jerry Maguire










Lite kärlekskrank.
Inte för ja träffat någon.
Nej.
Jag såg precis en bra film.
Det är allt.


Sandro Key-Åbergs tionde prata





Nyttig inställning

So you failed. Alright you really failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You failed. You think I care about that? I do understand. You wanna be really great?

 Then have the courage to fail big and stick around.
Make them wonder why you're still smiling.


don't hurt her anymore


she cant do all the things she wanna do,
cause there is someone there like you,
holding her down and pushing her back

and yeah you
you, have to
let her go, let her grow



Miss Li – Let Her Go


och så ligger allt vad ylletröjor, raggsockar och mössor långt in i garderoben och tänker inte ens ta fram och titta på dem för ett tag!




När jag har ångest städar jag. Och idag har jag ångest. Ska bli uppringd av Gotlands Folkhögskola som vill telefonintervjuva mig och jag tror jag gått på nålar hela dagen. Var tvungen att ställa klockan redan åtta fast att jag hade sovmorgon, bara så jag inte skulle låta nyvaken när de ringde. Nu är klockan halv fem och de har fortfarande inte hört av sig.

Jag har provat allt för att få mig lugn, allt från låssas som ingenting, till att bli sur över något jag egentligen inte skulle blivit så sur över, till att se på sex and the city, småätit... Jag har satt på mig hängselbyxor så jag inte ska lägga ifrån mig mobilen på brund av fickbrist.

Tills jag kom på att storstädning var enda lösningen. Så med spotify på högsta volym (nej inte så hög att jag inte hör om telefonen ringer) så har jag plockat, röjt och fixat. Än så länge en hel del kvar.

Men den stora frågan som rör sig i mitt huvud är, borde man förbereda sig på vad man ska svara? Och vad säger jag när de där samtalet äntligen kommer?

Jag är ledsen men det här är nästan bara äckligt...!


"Frida, kan vi inte låtsasköpa den?"




Idag var en fin dag. Lilla A och jag promenerade runt på Östermalm. Han är inte dum den där pojken, efter att vi pratat i fem minuter om hans militärbyxor som var fina, men lite svåra att springa i och väldigt stora, så visade han vägen till "hans djur!!". Det visade sig vara leksaksaffären och jag fick öva mig i att säga nej, och jag förstår så föräldrar som skämmer bort sina barn, för åh vad de där älskade ögonen som säger "snäälla, snälla" är svåra att motstå.

Vi kom därifrån i alla fall och hamnade i parken utanför Ulrika Ellionora. Där vi högt skrålade i "pappa haj, dip-do-di-do-di-du-da!" högt för alla picknickare, klättrade i träd och lekte kull. Jag försökte lära honom att panta flaskor, men det ville han inte lyssna på utan sprang iväg och slängde min juiceflaska. Och så gick vi hem, lagade middag och tittade på Mio min Mio som trots att den är värdelös alltid kommer vara världens bästa film.

Jag övningskörde även hem idag. Ganska nöjd, även om jag prickade in varenda rödljus (utom ett) och fick motorstopp lite för ofta. Men jag lever!


must be true

"Do what you love with your whole heart, and everything will work out"


350 ppm. period.

och jag tycker på riktigt att alla som inte orkar bry sig ska skämmas.

Och alla som inte förstår - försök
Ni som inte har någon aning om vad som händer - lyssna

Ni som tänker "skönt med sommar. tack globaluppvärmning".
Ni som tänkte "global uppvärmning? Med den här kalla vintern?"
Jag hoppas ni tänker ibland på alla de människor som dör och förlorar sina familjer sina hem sina liv pga. global uppvärmning. För tro mig - uppvärmningen ger synliga resultat redan idag.


Jag vet att jag är liten. och inte alls perfekt. och att jag skulle kunna göra så mycket mer. Men jag bryr mig. Det rycker och sliter inuti. Jag vill leva efter 2020 och 2050 och jag vill leva 2091.

 

Act now?


BEAAACHSKKKKKKIIIIVVVAAAA

okej, jag kom hem nyss och insåg att jag glömt stänga av datron. AAh, najs kväll och natt!!! Ril-skiva på bordet och glasen över huvudet. Det snurrar i min skalle. Bilderna får beskriva läget istället.







synd att ni inte får se nån bild på mig för jag har en könsla av att jag ser ganska fräsh ut...
Vad gör det?! Jag är ledig imorgon!!

1900talets 42 viktigaste uppfinningar

Enligt tidningen "Ny teknik" som publicerades i december 1999

1 Penicillinet
2 Transistorn
3 Datorn
4 Radion
5 Flygplanet
6 Televisionen
7 Integrerade kretsen
8 Poliovaccinet
9 Elektronröret
10 Atombomben
11 Kullagret
12 Djupfrysning
13 P-pillret
14 Kärnkraften
15 Konstgödningen
16 Gentekniken
17 Löpande bandet
18 Internet
19 Radarn
20 Lasern
21 Respiratorn
22 Satelliten
23 Rymdraketen
24 Hårdmetallen
25 Nylonet
26 Jetmotorn
27 Pacemakern
28 Mobiltelefonen
29 Motorvägen
30 Bakeliten
31 Solcellen
32 Dammsugaren
33 Satellitnavigering med GPS
34 Tvättmaskinen
35 Tetra Pak
36 Elgitarren
37 Kopiatorn
38 Faxen
39 Atomuret
40 Helikoptern
41 Stridsvagnen
42 Fåret Dolly 


dagens informationsflöde får ig

En av kratrarna på Venus är uppkallade efter Selma Lagerlöf. Den informationen går att få tag på, men inte exakt hur hon påverkade sin samtid och vår nutid

 


loveneverdies

We give what we can give
And take what little we deserve

Mitt i allt så ska man räcka till

Nästan helt slut.
Men
Sol och läsa
spontanbesök av fin vän
rådjurskid

gjorde allt annorlunda






"And If I ever lose my eyes I won't have to cry no more"




Idag har jag faktiskt pluggat matte tillsammans med Cat Stevens. Det var till och med trevligt. Han och jag sjöng duetter samtidigt så nu finns det en risk att resten av famlijen är lite avis på mig och tycker jag gör bäst i att låta Cat sjunga för sig själv. Det är så det brukar vara. Men vad vet jag?

Vi skrålade oss igenom både Wild World, Can't keep it in, Morning has broken, Oh very young one och alla andra som fanns med på mammas gamla LP. Och jag vill inte gå och lägga mig fast jag borde.

Sjukt intrssant att han konverterat till Islam och bytt namn till Yusuf.

I’m a scientist. I can’t change. I don’t know how




fick jag skulle jag vara

fridlyst





(skydda sådant som riskerar att försvinna eller på annat sätt hotas)


musik

Min underbara mamma erkände här om dagen att hon tycker om Britney Spears. Och hon har en poäng. För alla hennes låtar är bra. Riktigt bra. Må vara nostalgin men jag gillart (som Frida skulle säga)

Så medan jag rensar garderoben denna fina dag spelas allt från Sometimes till Autum goodbye till Womanizer

"I wanna believe in everything that you say
'Cause it sounds so good
But if you really want me, move slow
There's things about me you just have to know "

"I never promised you a happy ending
You never said you wouldn't make me cry
but summer love will keep us warm long after"

"Say it, play it how you wanna
But no way I'm ever gonna fall for you,
Never you, baby "


Det finns en anledning att man bara fyller 20 en gång

men fler frågor varför man inte gör det








Clash of the Titans 3D











Och jag ska springa tills mina skor är söndernötta och då ska jag köpa ett par nya så jag kan springa sönder dem också


Foto: sprintist86

Så slog det mig att världens bästa humörhöjare är att gå ut och springa. Bortsett från att jag skällde ut J efter noter för han råkade komma ivägen så har jag mått och känt jag mig så otroligt kanon hela kvällen. Allt tack vare världens mesigaste men avklarade springrunda. Och för er som är tveksamma, äsch, det är så värt det!

"Unna mig lite framgång nu"




Klockan är tjugo över fyra och jag har fortfarande sovtshirten på mig. Det konstigaste är att det är en del i mig som verkligen känner för att gå ut och springa. En annan del vet att jag ska räkna matte och en tredje del vill göra något spontant och roligt av den här dagen, men mest känner jag för att vara lat.

FYSIK B ÄR ÖVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bara att kunna säga det får mig att må riktigt bra faktiskt.
Det firades med dans på Ambasadeur igår.
De tre C:na och Frida.
Jag önskar jag kunde pausa livet lite i det här läget så jag hann med alla fyra viljorna.

Fibes oh fibes spelar på Gröna Lund den 25:e och ni kommer kunna träffa mig där!

like they do on the discovery channel




Ett sista inlägg i det här ämnet, snart ska jag aldrig mer blogga om Rudbeck...



Gåsen skrev ett fint inlägg för mer än ett år sen. Och här på farfaraway har vi inspirerats och nu är bara frågan, vad ska jag sätta på mig inför imorgon?


Kom-ihåg-lista:

Och hur det än går på det där uttjatade kursprovet i fysik b så finns det saker som är viktigare. Vänner tillexempel. Och att Andrea ska spela klarinettsolo på vårkonserten. Att imorgon kommer bli sista gången jag bär runt på fysikpärmen (jag får gåshud bara av att tänka på det) och vänner.

Jag hoppas allt löser sig.

not all for nothing

Ibland så undrar jag vad jag ska ha för nytta av alla kemi jag läst. Och all fysik. Alla de timmar av hårt arbete.
   Men så frågar någon av ens gamla konfirmander som just nu håller på att lära sig lite av det där som faktiskt bygger upp vår verkligheten något. Det är saker som är luddiga. Konstiga. Utan svar.
Och att kunna svara på frågorna, reda ut problemen så att deras verklighet blir lite klarare är värt alla de där timmarnas hårt slit. För jag vet att jag önskar att jag hade haft någon att fråga alla de där frågorna.


Tekniskt Geni



tekniskt geni. Lyckades precis radera hela adressfältet och menyn och allt så pass att det inte fanns nåon meny kvar där uppe att högerklicka på. Men med min skarpa hjärna och ett antal "help.. oh dear... " trådar skrivna av lika puckade folk som jag har jag trollat tillbaka det igen och nu känner jag min smart. hhaaha


Vad jag än sagt är jag glad för er och för att det tydligen fortfarande finns kärlek i den här världen och för att jag fått en anledning att rimma

© Anna Gearhart

De sa att de bara var vänner

nu får han henne att le som en idiot

och hon som egentligen inte tror på de känslor hon känner

undrar vad de promenerar emot

 

det är konstigt hur första ögonkastet med kärlek

kan falla på någon man trodde man visste vem det var

som om grunden de byggde i halvlek

plötsligt blivit något som vill ha trohet till svar

 

måste allt vara krångligt och svårt

så kan väl de vara krångliga och svåra ihop

håll henne i handen, håll henne hårt

knyt världens starkaste knop

 

För det tycker jag ni är värda


Har inte jag länge hävdat just detta? Nu är det i alla fall matematiskt bevisat










I ain't more than a minute away from walking

We can't cry the pain away
We can't find a need to stay
I slowly realized there's nothing on our side

Out of my life, Out of my mind
Out of the tears that we can’t deny
We need to swallow all our pride
And leave this mess behind
Out of my head, Out of my bed
Out of the dreams we had, they're bad

Find a new one to fool
Leave and don't look back. I won't follow
We have nothing left. It's the end of our time




Till alla fysikpluggare

"En antiproton
bör man inte tappa på tån.
Då uppstår ett hål och ett vågpaket
säger dom som vet.
Så kan det gå,
då tå möter antitå !
Och ingen kan dansa på tån
som trålat iväg som foton."

Jag hittade det precis inrutat på ett fysikpapper jag fått av anders sjöström.
Naturare eller ej, fysik b är ett stört ämne! :(


jag får ont i magen för jag längtar tillbaka så mycket



för jag hör hemma där

Cammo har hittat ny musik




We've been down this road before
But this time I swear I'm sure
Never should have left this carry on for so long
But I dare say that you'll miss me
When I'm gone
Oh yeah


de är helt klart vad som kommer spelas den närmsta tiden

citat ur "My one and only"

 
As a man, there's only one thing you need to know about a woman.
They're never the right temperature.
Something to do with their plumbing. Reproduction.
Whatever reason, most of the time...
they're either too hot or too cold.
Mostly too cold.

So what you have to do...
is carry a sweater or a jacket
or something with you at all times.
Something you can keep
in the trunk of your car...
or in your closet at work...
for when their thermostat gets messed up.

Once you've got that covered...
there's nothing else
you need to know about a woman.



Världens bästa Winnerbäck och hans texter


Jag kan ha glömt din vaksamhet, jag söker inte mer än sympati
(eller jo det gör jag visst)
Inga kan ta fel på varann som vi
Jag får liksom ingen ordning


Jag har gjort fel ibland, jag vet, men ingen mening att ge opp
Jag tror det bor en liten hjälte i varenda liten flopp
Och jag vill hellre bli en sån, så har jag lärt mig det igen
för det finns nåt bra och stort i alla om och alla men
Aldrig Riktigt Slut



Som du sa det kan vara svårt att bli riktigt nöjd
Det är så lätt att fantisera
Och mina tankar och minnen står mig upp i halsen
Men mycket vill ha mera
Hugger i Sten

Jag ser den gräddgula färgen
Den moderna men diskreta
En helhet för det enkla
Bara fälla upp och skruva
Men ändå alltid nåt
som ville jaga och förvirra
Nåt som inte var Ikea
Nåt som inte hade lösningar i kanten
Söndermarken

Här vandrar solen ner och opp
Vi tar en drink, vi tar en till
Och vi betalar, dricker opp
Och det enda jag vill är att gå

Hem med dig
Jag vill gå hem med dig


Hej Lord Nelson!






Lite allmänbildning serverat såhär på förmiddagen. Lord Nelson. Trafalgar Square, London. En av Storbritanniens Nationalhjältar. Han var med i napoleonkrigen och framför allt vid slaget vid trafalgar.
När jag var i London med min mormor lärde hon mig att ett besök i London inte är ett besök i London om man inte hälsat på honom där högt uppe på sin stolpe och nu fick jag för mig att sprida min kunskap vidare. Nu: tillbaka till fysikboken!

Ååååh, vilket uttjatat ämne. Men nu när jag skrivit några rader är det väl dumt att radera



Okej, you got me, jag gick precis med i en grupp på facebook som heter "när jag var liten fick man sjunga Sveriges nationalsång utan att vara rasse." Kommer ni ihåg att vi faktiskt varje nationaldag gick ut till flaggstången på skolgården, hissade Svenska flaggan, rektorn höll tal, kören sjöng något och sen sjöng alla tillsammans nationalsången? Eller var det bara lilla Tegelhagsskolan som hade sådan tradition?
Jag tror vi slutade med det någon gång i mellanstadiet och nu, typ tio år senare sitter jag här och funderar på varför.
Sverige är ett bra land med demokrati, midsommarstångar och hjortronsylt. Klart det finns dåliga saker med, men varför inte vara stolt någon gång ibland?
Jag är otroligt glad att jag är svensk men det betyder inte att jag ser ner på folk som inte är det. Gah!!


"att titta på dig är som att lyssna på riktigt bra musik"

kan vara årets komplimang.




Några steg till mot friheten

Jag skriver en uppsatts med ord jag inte riktigt själv förstår. Ska bli spännande att lämna in i morgon. Bara en halv sida kvar, med någon slags analystisk jämförelse och något annat klok.
Och jag har bara pluggat två timmar fysik idag och har dåligt samvete. Det där provet kräver mer plugg än så. Usch.
Men, matteprovet är avklarat!







Perfect only in her imperfections.

Jon McLaughlin – Beautiful Disaster


En riktig skönhet

Vi hade en liten diskussion om vilken bil man skulle ha om man fick välja. En rad spännande förslag kom upp. Och även kommentaren "lämna bilpratet åt killarna." Men ärligt talat, finns det någon mer fulländad bil än den här?





Den har allt. Den är perfekt. Och otroligt vacker


“varför kunde ni inte ge honom gift? Det brukas ju så i england”

novellanalys. Klart överskattat. Och... tänk att efter ett otaligt antal senare vet man fortfarande inte hur man gör.

”Varför kunde han inte se till att hans fru hålls där hon ska? Vad tror han jag är för en, nån sorts jäkla pelarhelgon? Han får väl hålla henne på mattan. Det är hans eget fel”


För Jakob Hellman gör mig glad

"Kom med och lägg dej här i gräset under mej och
blöt ner kläderna
Det är väl vackert väder ovanför molnen
men regn där vi står
Åh, de finns ingen vackrare än du
i din vanliga tröja och i ditt våta hår"

And baby I'm going


och med vår kommer värme






wohoo

Teambuildingen med skuis var bäst. Det var allt jag hade att säga. Tack för mig.

Your hold on me is permanent and unbreakable




when you close your eyes (do you dream about me?)

It could'a been done
In a different kinda way
But that ain't you
You play tough when you play
It's over now
I bet you still think about me




Will you dance to this beat, and hold a lover close?













need a second to breathe

Jag har en severe pain i mellangärdet efter en veckas hostningar. Det gör ont att andas. Och efter gårdagens springande utomhus har en obehagligt mördande halsont smugit sig på. Dessutom är det klart stökigt i mitt rum och fysiken ligger och kväver. 




Dock var det underbara fyrverkerier och jag fick välkomna våren tillsammans med några av mina favorittjejer och thaimat. Jag skulle likea det på facebook.


RSS 2.0