Today I will misuse big words to test other people´s intelligence.

hippo


(hejinterlektuellunderstimulans.)

ett år

I lördags var det ett år sen jag gjorde vad varje kvinna bör göra en gång i livet- jag tog körkort och klippte av mig håret.
Detta fick mig att tänka tillbaka lite. Ett år.
NT
COP15- klimatkonferensen
Hej Guldbagge
För vad kan man inte göra på läger
London
Att äta en kladdkaka... Filmen finns på FB
och alla studentskivor
ananashysterin
Studenten som innebar byte av mentor grupp tre veckor innan samt en väldigt kort klänning
multisportläger. Som inleds av sönder sutten säng...
Peace and Love (det trodde vi aldrig när Frida och Cammo var på vildmarksmässan)
Gotland. Älskade tält. Älskade tordyvlar
och Göteborg fick visa vad den gick för. En inte alltför hemsk stad. Även om den förblir Sveriges baksida ett bra tag till



(Tjejen på bilden ville så gärna vara med att hon bröt lite gränser för äran... Man blir inte av med en gnu när man en gång skaffat en. Hehehehehe... )


det var sol i göteborg

för ovanlighetens skull

I rymden finns inga känslor




Om att gå på bio ensam. Har ni någon gång övervägt det?
I fredags hade jag fyra timmar ensam i visby från att affärerna stängt och Linus åkt hem till internatet tills Victor skulle komma med färjan. Ensam en fredagskväll och lite tack vare Linus brorsa gick jag förbi bion och insåg att I rymden finns inga känslor var en av kvällens filmer. Att det skulle starta 20.45 och sluta 22.20. Att jag skulle slippa gå omkring i mörkret eller slå mig ner på en pub. Själv.
Att gå på bio ensam är en sån där klysha jag tänkt att jag borde prova någon gång och erkänn egentligen, hur socialt är det att gå på bio, folk störs bara av prassel i en godispåse. Man slipper vilja viska lite med kompisen. Man kan helt fokusera på filmen. Jag gillade det. Och jag fnyser lite åt mig själv för när jag stod där i kassan och skulle välja plats öveervägde jag seriöst att ta en plats på kanten istället för den i mitten bara för att jag inte gick med någon. Vad är det för fånerier? Vad är det som gör att man (jag) tänkte så? En sjukt bra film var det också, kan vara bidragande till den positiva känslan. Feelgood känslan bara bubblade i magen när jag gick därifrån.


Veronika decides to die Page 123


"If only everyone

could know and live with their inner madness. Would the world be a

worse place for it? No, people would be fairer and happier."

Paulo Coelho

 

Fundera på det ni. För mer teorier, läs boken. Det är vad jag gör.

Nu tillbaka till sängen och varma chokladen.

 

 


Dagens sanning

det är synd att den nyskurade lukten försvinner så snabbt. För det luktar så gott när det luktar så där rent. Skurade trägolv i framtiden??

Men man kan alltid öppna städskåpsdörren. Där luktar det alltid rent.


på en hit och dit men ganska långt bort till gotland






















Victor har varit här i helgen. Vi har hunnit med en hel del. Fårö i fint vänder, laga mat i ugn, baka de där oboybollarna, titta på film med los escribentos fantasticos, promenera runt i visby - ja Karin nu har jag varit i kränkubutiken!! - äta romantisk måltid på Max, med mera! Victor har varit här i helgen. Synonym till fin helg.


Var är dina bokstäver?

Fyradagarshelg.
Fyriomilsresa.
F r e d a g

det var en gång en liten fågel

just nu behöver jag semester. Eller förtidspensionering.
och ifrågasätter hur man orkade ha barn innan förskolan uppfanns

SJÄLVKLART SJÄLVKLART SJÄLVKLARARE




Vi gillar olika!

"jag lärde mig spela munspel jag fick tid över när du försvann"






Idag avbröts diktanalys med prat om Säkert. Tilllochmed Pär lärare lyssnar på henne. Och nu sitter jag här och njuter av magisk musik och stirrar på morfars gamla munspel. Har bärt med mig det där lilla instrumentat som ryms i fickan nästan var jag än går i typ fyra års tid men väntar fortfarande på tid över. Trodde jag hade det där sommaren efter ettan, men sen hände något. Hur lär man sig spela munspel?
Väntar med spänning på ett musikaliskt pedagogiskt geni...


Från dagis till Östermalm


Idag har vi haft uppläsningsverkstad. Det betyder att vi övat på att läsa högt framför folk på scen. Om och om igen. Här är dikten jag tog med. Gissa vem jag tänkte på? Jag saknar faktiskt att vara barnvakt.


 

 

Från dagis till Östermalm

 

hopptossa, barfotabus, morrhoppa, trasselsudd

kalla mig vad du vill, du buspojke

väljer vänskap framför kärlek

jag skulle inte klara av att förlora dig

 

och när vi hoppar på gatstenar tillsammans

bubblar det i magen av små såpbubblor som sprängs

glädjemajs som poppas

 

när jag går med din lilla hand i min

och lyssnar på små sagor från ditt liv

hittar man en skiva honungsmelon

på den platsen där min mun borde vara

 

och om jag var ett lustigt hus

är du en av få som skulle kunna

gå genom varje vrå med förbundna ögon

aldrig snubbla eller gå in i väggar

(inte ens där golvet rör sig i otakt)

 

och när du hittat ut

vill jag att du kommer tillbaka och går en gång till

 

världen ligger framför oss

ingen backe är för brant

inga ben är för korta

(jag bär dig när du ber mig)

 

hopptossan påstår att vänskap

är världens bästa kärlek

och barfotabuset, trasselsudden,

morrhoppan och buspojken

håller med

 

vi tar nästa vespa till framtiden

 


ett litet klipp


rösterna från valet i Afghanistan beräknas vara färdig räknade 31 oktober


GOTLANDS KOMMUN

Parti      Procent av rösterna    +/-procent          mandat     +/- mandat

V

7,6 %

-0,6 %

6

-1

S

33,6 %

1,3 %

25

1

MP

8,2 %

2,0 %

6

2

C

19,9 %

-3,9 %

15

-2

FP

4,7 %

-0,4 %

4

0

KD

2,1 %

-0,7 %

0

-1

M

20,3 %

1,4 %

15

1

SD

2,4 %

1,0 %

0

0

ÖVR

1,2 %

0,8 %

0

0

 


SOLLENTUNA KOMMUN

Parti      Procent av rösterna      +/-procent           mandat     +/- mandat

V

3,0 %

-0,4 %

2

0

S

17,9 %

-2,9 %

11

-2

MP

6,5 %

2,1 %

4

2

C

3,4 %

-0,5 %

2

0

FP

11,3 %

-0,5 %

7

0

KD

4,6 %

-1,3 %

2

-2

M

41,8 %

1,2 %

26

0

SD

2,2 %

0,8 %

1

1

SPA

9,2 %

1,7 %

6

1

ÖVR

0,1 %

-0,2%

0

0



Höst














Den nakna träden står omkring ditt hus
och släppa in himmel och luft utan ända,
de nakna träden stiga ned till stranden
och spegla sig i vattnet.
Än leker ett barn i höstens gråa rök
och en flicka går med blommor i handen
och vid himlaranden
flyga vita silvervita fåglar upp.

Edith Södergran

 


man börjar inte sjunga på rätt ton





Seriöst! Solen lysen i ögonen på mig genom förnstret samtidigt som vattendroppar faller från molnen. Det har hållit på hela morgonen också. Kanske att man borde gå ut i det underliga vädret, men nej. Jag har myst och kollat på SatC jag. Men något spännande ligger i luften... valdagen kanske. Och så kanske det skulle bli simmning in la simhall? Å andra sidan har jag redan varit där två gånger den här veckan, nån måtta kanske det får vara...
Säkert spelar fortfarande här inne. Gillar verkligen nya skivan.


Vem vill du ha som stadsminister när du vaknar imorgon?

Idag är det val. Vilket är något ingen kan ha missat eftersom att det är överallt. Facebook, i tidningarna, på TV och varje mysigt middag med vänner brukar innehålla minst en lite hetsigare politisk diskussion.  Och det är en självklarhet att man, om man inte redan förtidsröstat, går och röstar idag. Faktiskt.

Jag sitter och läser tidningen. Läste en intressant ledare, läste lite här och lite där. Men orkade inte riktigt för ja, valdebatten är  lite over the place.

Men så hamnade jag på utrikes. Och läste om valet i Afghanistan.

Där har över 50 människor fått sätta livet till för den demokratiska processen vi tar som en självklarhet. Enbart 32% av de röstberättigade afghanerna röstade. Många vågar inte. De vill inte dö för ”någon kandidats skull”.

Talibanerna gör allt i sin makt för at förstöra och hindra människorna från att rösta. De spränger saker, attackerar väljare och dödar.
De hotade om att alla som hade det blåa bläcket på fingret som man får efter att ha röstat (fingeravtrycket används som identifikation) skulle få fingret avskuret. Och det är inga tomma ord i det.

Men de 32% som faktiskt röstade trotsade allt det här. De satte sina egna liv på spel för sin rätt att rösta.

Att gå de där metrarna till närmsta vallokal, ta ett beslut (eller rösta blankt om man ser valet som omöjligt)och rösta är faktiskt ingen livsfarlig insatts i Sverige.
Man orkar rösta. Om inte annat för att hedra den demokratiska processen och de människor som sätter livet till varje år runt om i världen för att få sin röst räknad.

Alltså: gå och rösta

 


Insåg precis


det bor ingen mittemot mig
det bor ingen bredvid
det bor ingen mittemot
den som inte bor bredvid

och han som bodde över
åker imorgon
han vill inte bo kvar


kan spela musik
hur högt som helst
slå i dörrar
spela klarrinet,
you name it!



Spelar håkans nya


ska diska, dammsuga, plocka ihop allt skit, fixa med prydnader, bädda, damma, sopsortera
allt till håkans nya låtar och sen kanske säkert!s nya platta.
"Allt går dubbelt så fort på förmiddagen" så sa en liten tant från storfforsen på radiogotland. Får se om hon har rätt. Gillar annars att städa på nättera.



Farväl till sommaren



foto: simon sköld klicka på bilden för att få se mer


Vi gick ned till bryggan, invirade i allt från filtar och dubbla halsdukar till tjocktröjor och yllesockar. I handen bar vi choklad och nån kladdkaka. Och vattnet låg stilla som en spegel. Mörkret sänkte sig och den enda ljuskälla vi hade var fem små värmeljus som envisade med att slockna, ett kalkbrott på andra sidan vattnet som vi låtsades att vi inte såg och ljuset från bastun.
Vi berättade om sommarminnen. Bäst och sämst. Mest bäst.
Sen la vi oss med huvudena i en ring. Kollade på stjärnorna. Såg sjtärnfall och något som skulle kunna vara ett flygplan med full pilot.
Det är allt jag kan berätta, själva känslan får stanna mellan oss.




bara för hans skull

”du är barn. Och jag är vuxen. Du är fem år, du ska inte ta hand om det. Jag ska. Du är barn.”




VAL 2010




Nu har jag gjort min röst hörd. Nästan sådär såg det ut. Eller alltså. Nästan. Vi människor som inte bor i vår hemkommun tog tag i oss, gick i samlad trupp och låtsades att idag var den stora valdagen. Jag och min beslutsångest och alla andra i skrivargruppen med andra ord, men just nu känns det väldigt bra. Lite som att ha lämnat in ett prov man gått och oroat sig över, och man känner att man ändå gjort sitt bästa. Rekomenderar det. Rösta du med (seriöst nu)!

det verkar som stan sett annorlunda ut mest hela dan


jag har nio frispel kvar att leva

Samma känsla där två kilometersskylten blev en sporre och vändningen vid fyra var beviset på att allt går med vilja finns. Och man är inte trött. Inte utmattad. För man vet- den där spurten, när man bara vill dö, är den nästbästa känslan i världen.


Nu har det hänt


Skrivbordet ser ut som kaos. Frida kaos.
Men, jag har tättat, diskat en hel helgs disk, bytt lakan, skrivit helgens novell och umgåtts... Nej, fortfarande ingen ursäkt. Måste komma på ett bra sopsorteringssystem också. Hjääällllpppppp.

(och det bra är att när det inte är kliniskt välstädat ser det ut som någon bor här, fast jag är ensam)


Vi kommer dö samtidigt du och jag






heheheh...

Kutens Bensin












Kutens är ett crêperie som ligger på Fårö. Det mesta kretsar kring James Dean och när han dog och hela stället är som ne liten nostalgitripp. Crêpsen heter namn som Miss Taylor, Garbo, Brando och var helt klart väldigt goda. Helt klart godkännt ställe och jag tror vi kommer tillbaka, kanske på fårönatta i alla fall. Det finns en lada med en scen där massa coola band spelar. Kan bli nått. Kan bli nått.

Lycklig och förvånad




Lördagmorgon, mitt på dagen. Vädrar rummet, har diskat, pratat i telefonen och läst texter till textsamtal. Snart ska jag ge mig på att fylla i papper som skriver mig på gotland, ett annat för icakort och så ska jag sriva under mitt hyreskontrakt... på tiden kanske?
Ikväll kanske det blir besök på kutens bensin, gäller bara att få folk att tagga till lite.


När du viskar kärlek i mitt öra andas natten

Det finns nätter som jag helst av allt vill glömma
Där det fula lever kvar
Men vad gör det nu, jag kan känna dig
Och du gör mig underbar

Det här kanske är det närmaste ingenjör jag kommer. (Det skulle vara helt okej)

Konstruktion av vulkaner stod på agendan för dagen. Namnförslaget " eyjafjallajökull” nekades av projektledaren medan "persika" och ”klara" var godtagen benämning på formationen.



jag tappade nyss ett öppet bulgurpaket över hela golvet


söker medkänsla


Den Bästa Sommaren





Kansk så att alla i hela världen redan sett den här, men nu har i alla fall jag också gjort det. Filmmys på vinden. Kan va top tio bästa filmer jag sett. Sjukt underbar.


För trött för att sova





Sitter brevid sängen, invirad i filt och i diskhon ligger en massa disk. Det enda jag gjort sen jag kom in på rummet mitt (hemma?) är att klicka runt på musik på spotify. Just nu spelas Dean Martin - det ni. Imorgon är det lektion igen och för första gången på riktigt länge känner jag bara pepp för allt vad skola är. Och då tror jag man hamnat rätt.
Videon här uppe är annars dagens soundtrack, eller jag vet inte, hela veckan kanske, inte för att jag analyserar texten till allt som hänt. Mer att den är vacker och att det är låten jag brukar lyssna på innan jag somnar här på Gotland. Karm på er.


grodor och prinsar

shrek har förvandlats till en groda. Är detta lord farquas fel eller var shrek från början bara grön och överdimensionerad?


jag blir aldrig samma, från och med du





Nu har jag också cyklat på Fårö

















Jag har fått nya vänner. Det slog mig precis. Kanske en konstig sak att komma fram till såhär halv tolv en fredagkväll, men det känns väldigt fint (sen att de kan gå in och läsa här tillsammans med hela världen gör mig lite nervös, jaja bildbombning kallas det väll?).
Alla tusen bilder är från cykelkvällen på Fårö och dagens utflykt till samma sälle, fast med hela skrivargruppen. Sjukt mysigt! Mysigt är det enda ord jag behöver här. Mysigt, fika, jojo, regn, "det känns som vi varit här längre," ja det är nog dem. Och förutom det så brukar vi skratta så vi får kramp.

Och så har jag har besökt Ingmar Bergmans grav också! Det du Cammo!


och du är som natten och jag är som månen och du är som jag.

Jakob Hellman – Du Är Allt Jag Vill Ha
Saker att vara glad över:
- jag luktar inte längre småbarn
- klockan ringer inte 6:15 imorgon
- de hade mitt album på granit
- jag har saker att göra
- jag lyckades sy
- Jane Austen
- Godis
- Det ska kanske bli varmare nästa vecka
- vantar
- tvättmaskinen är klar
- jag vet var jag ska vara nästa vecka. alla sju dagar
- böcker.
och en mysig säng som väntar

Not all of us can afford to be romantic, Lizzie.

You must know... surely, you must know it was all for you. You are too generous to trifle with me. I believe you spoke with my aunt last night, and it has taught me to hope as I'd scarcely allowed myself before. If your feelings are still what they were last April, tell me so at once. My affections and wishes have not changed, but one word from you will silence me forever. If, however, your feelings have changed, I will have to tell you: you have bewitched me, body and soul, and I love, I love, I love you. I never wish to be parted from you from this day on.


Åh, jag vet inte om jag skulle få absolut spunk om någon yttrade ord som var ens en smula lik mr Darcys kärleksförklaring. Eller om jag skulle falla pladask. Fast, var det en Darcy som sa så skulle jag nog falla. Klart oundvikligt.


RSS 2.0