Det där med hemmafru är nog inget för mig.

jag erkänner, jag skulle förmodligen platsa i ung och bortskämd. Det faktumet gör dagens uppgift snäppet svårare, eftersom att jag inte riktigt är hundra på 1) tvättning 2) tvättstugor.  Efter att ha sprungit och läst på alla möjliga tvättråd och vrängt allt ut och in och insett att man faktiskt kan tvätta grytlappar i 60 tog jag mitt pick och pack och bar mig iväg mot tvättstugan.
Jag har faktisk tvättat i den där tvättstugan ensam en gång förut så helt orolig var  jag väl inte,  dock lite brydd över hur jag skulle få fem tvättar tvättade under min tvättid.

Problemet var väl att jag inte förväntat mig att se vad jag såg. Jag hade förberett mig på maratontvättning och snabba byten för att få allt rent. Vad jag möttes av var en tvättstuga fylld med någon annans kläder. De båda tvättmaskinerna var fulla (tackochlov klara) och det låg nytvättad vittvätt, svarttvätt och kulörtvätt i tre enorma högar på golvet. Det här har ingen lärt mig någonting om!!!

(jag ringde mamma för att få lite råd)

Tursamt nog kom ägaren till kaoset och började ta hand om sina saker. Han flyttade över sin nytvättade tvätt till torktumlaren och gick.

 

 

Nu har jag två frågor som faktiskt ingen lärt mig något om.

 

1) När är det min tur att ha torktumlaren, rent tidsmässigt? Och hur lång tid efter min tid är slut har jag rätt till torktumlaren? (uppenbarligen en timme efter tiden börjat. Alltså får jag börja torktumla vid två och sluta vid fem?)

 

2) Hur vet man hur mycket tvättmedel man ska ha? Maskinen är snäll och berättar hur många kilo tvätt det är, men jag fattar inte hur man doserar. (det står på den vita men inte kulören. Jag behöver ett mått tror jag...)

 

3) Kan man torktumla svart och vitt tillsammans? (uppenbarligen inte)

 

Jag tror inte jag är skapad för sånna här uppgifter. Dags att börja plugga kanske?

 


Kommentarer
Postat av: tvättstugetvättaren F

hm. jag tycker:

torktumlartiden är slut när tvätttiden är det. MEN det är inte så vanligt att de som ska tvätta efter ska börja med att torka sina kläder, så lite över tiden får man gå, men inte så tvättaren efter måste vänta.

2) man måste veta om det är hårt eller mjukt vatten också. Eller gå på känsla. Inte för mycket. Men inte meslite brukar jag tänka, hehe. Mått är bra :D

3) provade du? jag blev nyfiken!

2010-12-02 @ 14:45:04
URL: http://farfaraway.webblogg.se/
Postat av: FN

jag kommer vara med i ung och bortskämd :)

2010-12-02 @ 16:02:37
Postat av: Y

Knepigt, jag är så glad att ha en egen tvättstuga...

2010-12-02 @ 18:22:58
Postat av: Cammo

haha. Jag vågade inte. A skulle bli så arg om jag färgade hans vita fina tröjor gråa :P

2010-12-02 @ 18:44:15
URL: http://farfaraway.webblogg.se/
Postat av: F

haha, jag ska googla! ;)

2010-12-03 @ 09:51:26
URL: http://farfaraway.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0