Han hade i alla fall med sig en egen pall för att kunna sitta i kö för att få hjälp någon gång under natten

Idag när jag åkte hem så satt det en gammal man framför mig. Han låg dubbelvikt av smärta och trötthet. Uppskattningsvis var han mellan 80 och döden. Tunn, senig med kalt huvud och kompresser på handen och armen, förmodligen för att skydda det hål som skapats av droppen. Han satt på 607 klockan sju en torsdag. Busschauffören kom bak och frågade vad han höll på med och hans sällskap, som satt på sätet snett framför, sa att han var sjuk. Till detta muttrar chauffören ”är han sjuk får han ju ta sjukbilen”.

Detta fick mig att tänka. 1) Vad är en sjukbil? 2) Har vi sjukbilar? 3) om svaret på fråga 2 är nej, är det inte på tiden att vi skapar sådana?

Ambulanser är för de akuta fallen och bussen till för de där man faktiskt orkar åka den. Och bilen till för den som har och kan köra. Men vad är alternativet om man behöver åka till sjukhuset men inte behöver akut ambulans transport, saknar bil och egentligen är för sjuk och skröplig för att åka en full 607 en torsdagskväll?

Jag är ingen politiker eller samhällsanalytiker och detta är inte en genomtänkt idé till hundratvå procent, men jag undrar verkligen hur stort problem det här är och hur vettigt det i ett högteknologiskt land som Sverige är att tvinga de sjuka ut i den kommunala trafiken för att komma till sjukhuset.

Jag kan berätta att den gamla mannen och hans sällskap klev av i Sollentuna för att gå de trehundra, oplogade metrarna i en meter hög snö och minusgrader till sjukhuset. Detta efter att ha legat dubbelvikt i en buss av svaghet.


Kommentarer
Postat av: FN

Det finns färdtjänst att söka för äldre människor som klarar av att bo hemma men inte kan åka kollektivt av olika anledningar. Kostar en liten summa pengar i månaden, men ger då fritillgång till taxi och kollektivtrafik (om sådan skulle behövas...)

2010-02-04 @ 21:20:53
URL: http://eddieshead.blogg.se/
Postat av: F

Usch, stackars :o

Sysslar inte hemtjänst med något sånt där, var min spontana tanke.

Annars, vad finns det liksom, taxi? Dyr taxi. Men har egentligen väldigt dålig koll.

2010-02-04 @ 21:21:23
Postat av: Camms

Mwhihih



Det är jättesvårt att bli godkänt till färdtjänst

hemtjänst är typ samam sak

och taxi jättedyrt.

2010-02-04 @ 21:31:12
URL: http://farfaraway.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0