"då havre ja fann att Frida har store visioner"





Anni-Frid Frida Lyngstad. Frida Hynöven. Frida Uhl (Strindberg). Frida Öhrn. Frida Kahlo.

Har en oroväckande känsla av att jag inte borde skriva det här, men samtidigt måste jag nog dela med mig. Det började med skavlan programet från i fredags där Håkan Hellström var med, men också Kajsa-Stina Åkerström och Vreesviks son Jack och de pratade en hel massa om deras underbara speciella fäder och deras musik. Och allt det där vispratet ledde till att jag sökte på Fred Åkerströms musik på spotify för jag har alltid tänkt att jag skulle gilla fler av hans låtar än de få jag hört. Plötsligt lyssnar jag på en låt som heter "Frida sörjer sommaren." Vilket på ett sett var trevligt om det inte var så att Frida i låten bara gråter och stirrar ut genom sitt fönster fast den som sjunger säger att hon inte borde. Och som nån slags hämnd får jag för mig att ta reda på vad som dyker upp om man söker på "Frida" i sökfältet. Och så sorterar jag ut alla låtar som har Frida i sin titel och nu, just nu, sitter jag och lyssnar på musik som alla handlar om en Frida. Frida's life of Pain sjunger El Vez, frida came today and I cried on her shoulder, I told her of my pain sjunger (beatpoetar) Gloria L. Velasques, och enligt Guren Hagen har Frida stora visioner och vågar skälla ut sin mor och far...
Kan tyvärr inte påstå att det är vidare bra musik jag hittade. En hel del norska, några på franska och ännu fler instrumentala och en med Magnus Uggla. Men alla lite smådeprimerade? Kanske borde stämma dem och kräva att jag får tillbaka mitt namn? Min vision om en egospellista i Mauro Scoccos Sara-stil som skulle säga att visst finns det glada Fridor och muntra upp mig vilken tid som helst på dygnet har precis fallit i spillror...
Ok, jag sörjer inte så mycket. Det var mest roligt. Men kan inte låta bli att fundera på varför vissa namn finns i hur många låtar som helst medan andra nästan aldrig dyker upp? Och varför mitt pekar på att vara en d y s t e r saga? Förutom när det handlar om vårstädning då.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hahah åh, men du är ju så långt ifrån dyster man kan komma frida :) Och jag såg också skavlan, bitvis, och tänkte direkt på dig när jag såg Håkan :P



KRAM

2010-10-25 @ 10:24:44
Postat av: Y

Tur att Birger Sjöberg fanns och alla hans Fridavisor.

Vet inte om ha fick sin Frida tillslut dock eller om han bara gick och längtade.

2010-10-25 @ 10:37:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0