könsneutrala leksaker?


nu när jag ändå börjat med arga inlägg, så vill jag passa på att vara lite arg på en sak till och riktar mig mot de få, men existerande, föräldrar som om och om igen ska specificera om leksaken i deras Max Box är till en pojke eller flicka.

Förälder: Och så en maxbox också, med hamburgare.
Jag: Absolut! Någonting annat?
Förälder: Ja, maxboxen är till en flicka alltså (överinställsamt leende).

Dagens irritationmoment kan det inte kallas för det är snarare återkommande helgpåmax-irritation det handlar om. Arghh!! Det skär i hjärtat över samhället varenda gång jag (nöjt) måste svara att här på max har vi samma leksak till alla barn (såklart med ett lika fint leende tillbaka). Men mest av allt skär det att jag inte har tid att ta en genusdebatt med var och en av dem.
Hur uppfostrar folk sina barn egentligen?
Nu är jag iof uppväst med att jag och Jenny fick en slags leksak och Jocke fick en annan och jag är inte helt körd i huvudet för det, men kom igen, det är en så himla onödig grej att hålla på med. Och speciellt när det gäller barn. Nä, i detta fall är jag stolt över max och de könsneutrala leksakerna (vad nu det är egentligen) och undrar lite hur det ser ut på mackedonken och BK, med tanke på att de där frågorna återkommer om och om igen.
(okej att man har två olika sortes leksaker, barn gillar olika saker, men att man bestämmer att flickorna ska ha den leksaken och pojkarna den, gör mig galen.)


Kommentarer
Postat av: Karin

Så sant, på vååår tiiid fick små tjejer minibarbisar och små killar minirobotar. Önskade de tvärtom kunde det fruktas att de var på g att bli gay.

2011-10-04 @ 15:40:38
URL: http://kariniowa.blogg.se/
Postat av: Y

folk kanske tror att ni har olika prylar bara för man är van vid det från donken. Har ingen aning om hur deras prylar är numera.

2011-10-04 @ 23:46:07
Postat av: Ralf

Amen sister!

2011-10-05 @ 19:13:17
URL: http://ozzilda.blogg.se/
Postat av: Cissi

Eftersom att jag har pluggat svensk politisk kultur i stort sett all min vakna tid den här veckan måste jag bara inflika att eftersom Sverige är världens mest feminina land (med överlappande könsroller och ingen stor skillnad på manligt/kvinnligt) så märks det att Max är en svensk kedja. Donken och BK är inte det x)

2011-10-07 @ 09:42:04
URL: http://suburbiandreams.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0