Vi Reste i Tiden fast att den sprag iväg och jag är lite kär i allt som kallas krusiduller och nostalgi



Historia har väl aldrig varit ett favoritämne för min del, men det är något magiskt över gamla föremål. Kan vara tavlor från 1700-talet, en gammal cancan-klänning med massa rosa fjädrar eller något annat fyllt avhandgjorda  krusiduller. Vi följde i alla fall Johans råd och åkte till Marché au Puces och vågade oss bort till antikvitetskvarteret. Jag tyckte det var fantastiskt, som att gå in i en annan tid. Elin blev rädd av att det var dyrt och påmindes om hennes mammas ständiga besök på liknande i Sverige. Haha, när jag köpt egen villa så ska någonstans finnas en sån där gigantisk jättevacker spegel. Det önskar jag mig i bröllpsprsent (skriv upp!).
Sen gick vi i Second hand affärer också. Come on Eileen och Free Pstar. Jag har inhandlat väskor och en sjal. Nice!! Ska jag rekomendera något skulle jag säga Free Pstar, det var klart lägre priser med mycket coolt. Dock var det fler än vi som hittat dit. Den lilla butiken var smockfull av galna fyndare.
Come on Eileen var betydligt större och fylld av nostalgiska märkeskläder - och priser därefter. Det är därifrån bilderna är. Hittade dock ingen studentklänning.
Tavlorna överst är av Elisabeth Vigee-Lebrun, från Louvren och den lilla tavlan i "skrotet" från marché au puces är även den av samma konstnärinna. Det var henne jag gjorde ett arbete om i bild150 och en av hennes tavlor jag fick måla av. Sjukt kul att se på riktigt! Trodde jag skulle falla ihop och somna när mamma och jag kommit så långt i konsthistorien som då, men efter att ha sett hennes tavlor flög jag fram igen. Så otroligt vackert och genuint! Konstnären i mig talar. Ska tänka på konst nästa historialektion så kanske jag hänger med mer.

Kommentarer
Postat av: Y

ja det var kul att kolla runt både bland gamla prylar, tavlor och kläder =)

2010-03-07 @ 16:52:38
Postat av: Y

Det var kul med alla gamla tavlor, prylar och kläder=)

2010-03-07 @ 16:55:30
Postat av: Kes

Hängde tavlorna sådär snett!! Tyckte ni kunde ha köpt en spegel eller två! Kul med bilder!

2010-03-07 @ 20:05:30
URL: http://edsvikenf.blogg.se/
Postat av: F som i Frida

haha, nej absolut inte! Lovar att de hängt upp dem med linlaj och tumstock för att få dem att hänga pefekt. Dock var jag sjuukt trött när jag fotade det där. Skyller på det. Fast å andra sidan, coolt sätt att häng tavlor på ... ny inspiration!



Hade gärna köpt en spegel jag med. Knepigt att få ner i resväskan...

2010-03-07 @ 21:15:44
URL: http://farfaraway.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0